Flerspråkighet
Flerspråkiga elever kan ha unika styrkor och utmaningar i sin inlärning beroende på deras språkbakgrund, ålder när de började lära sig andra språk och det språkliga stöd de får i hemmet och skolan.
För att flerspråkiga elever ska lyckas med läs- och skrivinlärning krävs det strategier som beaktar både deras språkliga och kulturella bakgrund. Några viktiga pedagogiska tillvägagångssätt inkluderar:
Stärk elevernas modersmål: Forskning visar att en stark grund i modersmålet kan underlätta inlärning av ytterligare språk. Att uppmuntra elever att läsa och skriva på sitt modersmål samtidigt som de lär sig majoritetsspråket kan vara fördelaktigt för deras språkutveckling på båda språken.
Fonologisk och grammatisk medvetenhet: Explicit undervisning i fonologiska färdigheter och grammatik är viktigt för flerspråkiga elever, särskilt om de lär sig läsa och skriva på ett språk med fonologiska eller grammatiska skillnader jämfört med deras modersmål.
Bygg broar mellan språken: Hjälp elever att se likheter och skillnader mellan språken de lär sig. Genom att medvetet dra paralleller mellan grammatiska regler, ordförråd och fonologiska mönster kan elever förstå hur de kan överföra sina kunskaper mellan språken.
Språkstöttning i klassrummet: Flerspråkiga elever kan dra nytta av visuella stöd, tydlig modellering av språkliga strukturer, och upprepade möjligheter att praktisera och använda nya ord i kontext.
Kulturellt relevant undervisning: Inkludera texter och material som reflekterar elevernas kulturella och språkliga bakgrund. Detta kan göra läsning mer meningsfull och engagerande, och stödja deras förståelse av det de läser.
Verktyg som Begreppa och Polylino, som erbjuder flerspråkig läsning och språkstöd, kan vara särskilt värdefulla. I båda tjänsterna finns goda möjligheter att dels utveckla sitt modersmål dels arbeta med ord, begrepp och förståelse i svenskan parallellt.
Tjänsten Aski Raski erbjuder övningar i fonologisk medvetenhet, koppling bokstav-bokstavsljud, lättförväxlade bokstäver och ljud samt avkodning av stavelser och ord i en tydlig och stukturerad progression vilket kan vara ett hjälpsamt stöd i läs- och skrivinlärning.