Kom igång - Lägg till elever och koppla uppgifter i Aski Raski

För att du ska komma igång med Aski Raski tillsammans med dina elever behöver du just nu göra ett antal manuella steg. Här går vi igenom dessa steg i tur och ordning.

Du kan också välja att se filmen här intill eller att ladda ner denna information som en pdf längre ner på sidan.

De befintliga elevkontona och grupperna som ni redan har till ILTs övriga tjänster behöver idag skapas upp manuellt i tjänsten Aski Raski för att ni ska kunna dela uppgifter och kartlägga eleverna.

  1. Lägga till klasser och elever i Aski Raski

Logga in i Aski Raski med dina vanliga inloggningsuppgifter, antlingen via vår hemsida ilteducation.com eller direkt via app.askiraski.se. Välj att LOGGA IN MED ILT. När du loggat in i Aski Raski väljer du ”För lärare” uppe till höger under din profil.

Via "För lärare" kan du på sidan se samtliga klasser som är upplagda av dig själv och/eller av kollegor. För att skapa en klass klickar du på ”Lägg till klass”.

Namnge din klass med årskurs och namn, exempelvis 1A. (Ett klassnamn kan inte innehålla å, ä och ö.) Klicka därefter på ”Lägg till”. Då hamnar du automatiskt i den skapade klassen och du kan nu börja skapa elever.

Klicka på ”Lägg till elev” och namnge din elev. Välj ”Lägg till” för att skapa eleven. Fortsätt på samma sätt för att lägga till alla elever som ska ingå i klassen.

2. Koppla elever till användarkontot

När en elev har loggat in en första gång i Aski Raski kan du koppla eleven till sitt användarkonto. Detta behöver du göra för att möjliggöra delning av uppgifter/stigar med eleven.

Välj ”För lärare” under din profil uppe till höger och klicka på den klass där eleven finns. Klicka på elevens namn och välj sedan ”Koppla till användare” som du hittar via drop-downmenyn till vänster.

Via drop-downmenyn får du upp en lista med de elever som har loggat in i Aski Raski.

Här kan du nu koppla den elev som du har skapat i Aski Raski. Det du ser i listan är elevens namn och användarnamn som eleven har hos ILT. Välj din elev i listan och klicka därefter på ”Koppla”.

Efter att du kopplat din elev till sitt användarkonto visas en kopplingssymbol efter elevens namn i klasslistan.

  1. Skapa och tilldela uppgifter

    Via För lärare under din profil väljer du den klass där du vill skapa och tilldela uppgifter till en elev eller till hela klassen. Klicka på klassens namn och därefter på ”Skapa uppgift".

Under ”Planera uppgift” hittar du de uppgifter som du eventuellt skapat tidigare i drop-downmenyn.

För att skapa en ny uppgift:

1. Klicka ”Skapa ny uppgift”. Namnge din uppgift genom att välja vilken typ av uppgift du vill skapa.

2. Välj om uppgiften ska aktiveras manuellt. Då är uppgiften tillgänglig direkt för eleven när eleven loggar in. Eller så kan du välja att uppgiften ska aktiveras ett visst datum och klockslag för eleven.

3. Koppla en stig till uppgiften.

4. I fältet ”Vald stig” hittar du de stigar som finns tillgängliga baserat på vad du valde i steg 3.

5. Ange det totala antalet minuter som eleven har på sig att slutföra uppgiften.

6. Ange hur många försök eleven har på sig att klara uppgiften.

7. Markera i rutan framför de elever som ska få uppgiften tilldelad till sig. Du kan endast välja elever som sedan tidigare är kopplade till sina användarkonton.

8. Klicka därefter på knappen ”Tilldela”.

Längst ner på sidan kan du nu se vilka elever som är tilldelade uppgiften.

  1. Hur arbetar eleverna med uppgifterna

    När uppgiften har aktiverats och startats når eleven den delade stigen via sitt konto inloggad i Aski Raski. Uppe till höger har eleven då en stigsymbol.

    Genom att eleven klickar på stigsymbolen visas de stigar som är tillgängliga för eleven. Eleven klickar på den uppgift hen ska arbeta med och kommer på så vis in i den stig som har tilldelats.

Ta hjälp av guiden som pdf här:

Aski Raski Kom igång - Lägg till elever och skapa uppgifter pdf.pdf
483.8 KB